Piața din cartier – beneficii și tendințe

Inspirație pentru Piața Cibin

Piața este înainte de toate un loc de întâlnire. Din cele mai vechi timpuri, aici se întâlneau oamenii pentru schimb de bunuri și servicii, dar și pentru schimb de informații și povești de viață.


Roluri și beneficii

Rolurile piețelor au evoluat în timp și au devenit elemente strategice pentru comunități de succes. Numeroase administrații și guverne dezvoltă și implementează politici publice cu rolul de a crește accesul populației la aceste servicii și dotări, considerate de interes public.

Pentru sănătatea locuitorilor orașelor, piețele sunt extrem de importante în prezent pentru că sunt principalele surse de hrană proaspătă, bogată în nutrienți, mai puțin sau deloc tratată chimic și minim ambalată datorită timpului și distanței reduse de transport.

Economia locală este mai rezilientă acolo unde piețele locale sunt accesibile unui procent mare din populație. Producătorii locali sunt promovați și susținuți, generând mai multe locuri de muncă și venituri superioare, menținând mai mulți bani în circulație la nivel local și cultivând relații interumane în cadrul comunității, dar și punți de legătură între comunitatea rurală și cea urbană. Vârstnicii și oamenii cu venituri reduse pot cumpăra cantități mai mici, potrivite nevoilor și/sau posibilităților lor, respectiv pot negocia prețul, uneori pot cumpăra pe datorie. Reducerea risipei alimentare este încurajată prin parteneriate cu cantine sociale și producători de conserve, iar deșeurile biodegradabile sunt transformate în compost.

Într-un magazin local se produc de zece ori mai multe conversații decât într-un supermarket. Viața socială este mai bogată pentru localnici, în special pentru persoanele în vârstă, dar și pentru tineri, familii cu copii sau celibatari. Relația directă producător-consumator consolidează comunitatea, susține cultura gastronomică locală și biodiversitatea, prin cultivarea soiurilor specifice zonei.

Piețele locale sunt mai prietenoase cu mediul prin faptul că poluează semnificativ mai puțin pentru transport, conservare, ambalare.


Tendințe contemporane

Se pornește de la experiența utilizatorilor (UX Design): a consumatorilor curenți, a vânzătorilor, a vizitatorilor ocazionali (turiști), experiență care se dorește cât mai agreabilă. Ingredientele principale pentru o piață agro-alimentară atractivă sunt:

  • Situarea la 5-10 minute distanță de locuință, eventual alături de o școală, biserică, parc, stații de transport public etc.;
  • Accese multiple, incluzive – cel puțin câte unul din fiecare stradă adiacentă;
  • Protecție la intemperii și ventilație bună pentru a menține igiena și o atmosferă plăcută;
  • Iluminat natural sau artificial cu caracteristici cât mai apropiate de lumina naturală, pentru a pune în valoare calitățile produselor;
  • Signalectică pentru orientarea ușoară în spațiu;
  • Acces facil la apă pentru băut și spălat, canalizare; toalete confortabile pentru vânzători și clienți;
  • Sistem de gestiune sustenabilă a deșeurilor.

În ultima vreme din ce în ce mai multe piețe oferă și posibilitatea de a lua masa, incluzând tonete de tip street-food, cafenele și restaurante.


Spațiile comerciale sunt însoțite de piațete urbane incluzând zone de socializare și joacă, în care vecini și prieteni de toate vârstele se pot întâlni și petrece timp împreună. În aceste spații se organizează uneori evenimente culturale, educaționale, civice și de divertisment.

Acolo unde spațiul public necesar organizării de piețe permanente nu este disponibil, sunt promovate una sau mai multe dintre următoarele măsuri:

  • scutirea de taxe a terenurilor virane, proprietăți private, care găzduiesc piețe de producători locali;
  • organizarea de piețe volante în piețe urbane și pe străzi publice închise săptămânal pentru câteva ore, prin rotație.

Organizațiile care se ocupă de administrarea piețelor, fie publice ori private, susțin și promovează activitatea acestora prin:

  • promovarea unei alimentații sănătoase, degustări, demonstrații gastronomice, newsletter cu informații legate de produsele sezoniere disponibile în săptămâna respectivă și rețete culinare;
  • susținerea producătorilor prin facilitarea accesului la programe de finanțare, programe de formare continuă, promovare și alte facilități;
  • programe de voluntariat și fundraising etc.

În Europa, în general, piețele sunt gestionate de autorități locale sau regionale și sunt abordate sistemic, ca rețea de distribuție a hranei proaspete către populație și de consolidare a comunităților și economiei locale. În Statele Unite, spre exemplu, numeroase piețe sunt gestionate de organizații non-guvernamentale.


Surse info: Neil Tomlinson and Valenti Alvarez Planas (2018), „Contemporary Market Architecture Planning and Design”, Kristie Daniel and Sarah Nestico (2015), „Policies that Support Local Fresh Food Markets – International Examples”,

Surse foto: www.barcelona.cat, www.beteve.cat, www.atelieroslo.no, www.miesarch.com, www.itinari.com, Creative Commons, autori: Michelle Maria, C messier, Rufus46, Emilie Chaix, HMPinnsvinet și anonimi